En ny forening ser dagens lys…

Specialundervisningen er et vigtigt gode, som vi i mange år har haft i vores velfærdssamfund. Det giver tusindvis af børn en chance for at få en god start i livet på trods af de ringere vilkår, som livets tilfældighederne har påført dem. Det er en vej for dem at få den undervisning, som de har behov for i den form, som fungerer for dem. Det er en klippe for mange af de berørte familier der vil give deres børns en ordentlig fremtid.

Men specialundervisningen er jævnligt under pres! Den er underlagt de svingende tiltag fra politikernes side, som kommer og går som bølger på klipperne. Den forrige regerings skolereform indebar den ofte udskældte inklusionspolitik, der ikke havde meget gang på jorden, især hvad angår de børn med autisme-diagnoser. Det er et tydeligt tegn på, at der alt for ofte udvises manglende fordybning i de problematikker, der præger børn med særlige behov.

sårbart barn
Læs videre…

Flotte ord, der klinger meget hult: Kommunen reagerer på kritikken

I anledning af kritikken på Aabenraa byråds beslutning omkring Fjordskolen har Kirsten Nørgård Christensen, formand for Aabenraa Kommunes Børne- og Uddannelsesudvalg, skrevet et debatindlæg i Lokalavisen. Her udtrykker hun sin forargelse over, at så mange “føler”, at de ikke er blevet hørt.

Hun slår fast, at en helhedsløsning var nødvendig, fordi der er akut pladsmangel på alle afdelinger og pcb-forurening på afdelingen på Posekærvej. Hun nævner nogle fordele, som hun kan se, ved at samle afdelingerne i en matrikel, og at der vil spares 1 million kroner i årlig drift. Slutteligt prøver hun at berolige os med, at det nok vil komme til at gå godt og forblive en god skole:
Læs videre…